Friday, January 2, 2015

Banjir : Antara Musibah, Ujian dan Kasih Ilahi

Banjir, satu fenomena alam yang mungkin biasa bagi mereka yang pernah melaluinya.. Seperti sebahagian rakyat Kelantan ungkapan banjir diterima biasa-biasa sahaja.. kerana saban tahun ianya berlaku.. sejak berkurun lamanya.. Barangkali jika ditanya datuk nenek atau moyang yang masih hidup.. mungkin jawabnya 'ala bisa tegal biasa'. meski harta benda rosak.. masih mampu bertahan..

Namun penghujung Disember lalu 'bisa'nya banjir di Kelantan bukan biasa-biasa.. Aku yang hampir menjangkau umur suku abad ini serasanya tidak pernah menyaksikan natijah banjir yang mengerunkan ini.. atau aku yang ketinggalan zaman..

Terbaca juga aku komen-komen di media sosial yang lain.. pernah terjadi banjir yang se ngeri ini sebelumnya..malah ada yang lebih dasyat. Maka aku rumuskan mungkin tika itu alat perhubungan tidak secanggih sekarang..adanya kemudahana internet memungkin berita sampai sepantas kilat.. Kemunculan WhatsApp Facebook Twitter dll memudahkan pengongsian maklumat dan mudah pula di'viral'kan oleh sesiapa juga.. Ada yang benar.. ada juga yang palsu.. Aduh.. (dalam kekagetan begini masih ada insan yang suka menangguk di air keruh)

Berbagai komen jelas mengisi ruangan media sosial.. ada yang merasakan banjir ini adalah musibah.. mulalah saling tuduh menuduh.. dengan semangat kepartian yang menjelekkan mereka lupa erti kemanusian.. lupa Allah yang merencanakan..

Ada juga yang merasakan banjir ini tanda kasihnya Ilahi.. datang penuh hikmah meski yang tergadai bukan sekadar harta malah nyawa insan tersayang..

Bagiku.. kita sebagai manusia hanya mampu mentafsir sekadar akal pemberian Illahi.. barangkali benar.. benar bahawa banjir ini musibah.. ada murka Allah disebaliknya.. Datangnya banjir untuk mencuci noda dan dosa itu..

Barangkali benar.. benar bahawa banjir ini tanda kasihnya Illahi.. diambilNya insan yang terpilih yang barangkali hidupnya kemudian hari lalai mentaati Illahi

Barangkali benar.. benar banjir ini ujian.. mungkin bukan sekadar badan dan jasad rakyat Kelantan yang menanggung tapi sekalian rakyat Malaysia yang menyaksikan.. kulihat di mana-mana ada dermawan.. kulihat di mana-mana ada jejaka perkasa menitis keringat menghulur bantuan, Kulihat di mana-mana ada wanita berselinsing lengan mencari sumber bantuan untuk mangsa.. kulihat di mana-mana wang ringgit tidak lagi menjadi soal.. Kulihat di mana-mana ada air mata yang tumpah keinsafan.. kulihat di mana-mana ada saja tubuh yang sujud pada Illahi... Sungguh banjir ini ujian..

Hanya bila kita berbaik sangka dengan Illahi.. pastinya Musibah itu Maghfirah (keampunan)  ..
Ujian itu Rahmah (kasih sayang)

Tulus ikhlas dariku buat seluruh rakyat Kelantan,, Pahang, Perak, Johor, Kedah, Sabah dan seluruhnya yang langsung dan tidak langsung menghadapi banjir.. Kepada Allah tempat kita mengadu dan berserah..Moga surutla hendaknya banjir,,dan pulih seperti sediakala.. amin






No comments:

Post a Comment